Мини семинар: Примена концепта дигиталне обуке и селекције пилота
Време | 30. мај 2024. 18:00 |
---|---|
Предавач | др Александар Кнежевић |
Организатор | др Надица Миљковић, ванредна професорка |
Место | сала 59 |
Данашњи системи за симулацију лета постоје у много различитих облика. Овим је обухваћен широк спектар у погледу физичких карактеристика пилотске кабине и квалитета софтверских модела, као и разних имплементација сензорних знакова као што су звук, кретање и визуелни системи. Њихова имплементација зависи од потреба крајњег корисника и његових финансијских могућности да набави и организује обуку на уређајима за симулацију авионских система и саму симулацију летења.
Почетком 21. века повећан је акценат на коришћењу персоналних рачунара у летачкој обуци у облику PCATD (Personal Computer Air Training Device). Данашњи рачунари имају могућност да представе врло реалистично и висококвалитетно инструменте у авиону и то у правој величини. Тренутна технологија такође је успела да обезбеди аеродинамичке моделе и реалистичне контролере лета који блиско опонашају оне које пилот користи у лету, а исто тако имају велику прецизност као и уређаји намењени за обуку одређеног типа ваздухоплова.
Уобичајена је пракса да пре обуке на тренажерима FTD (Flight training device) или симулаторима FFS (Full flight simulator), студенти обављају део обуке на комерцијално доступним PC платформама, које знатно појефтињују обуку летења. Разумевање основа летења конкретног авиона или летења уопште и разумевање уређаја и система авиона, остварује се кроз интерактивни софтвер који у великој мери замењује класична наставна средства у обуци на земљи (креда, табла, пројектор, скрипте, сложене техничке шеме, модели авиона, реални модели итд.)
Овај приступ, односно врста обуке, назива се Интерактивни систем обуке базиран на рачунарима ICBT (eng. Interactive Computer-Based Training System). У зависности од тога како се крајњи корисник определио за начин примене овај тип обуке се у поједним центрима за обуку још и назива Рачунарски асистиране инструкције CAI (eng. Computer assisted instruction) или само Рачунарски базиран систем обуке CBT (eng. Computer-Based Training System) или може бити комбинација ова два CAI/CBT.
Кратка биографија предавача: др Александар Кнежевић је на наставник у Катедри Војног ваздухопловства, Војне академије, Универзитета одбране у Београду и уједно наставник летења на клипној и млазној авијацији у обуци кадета-пилота на Војној академији. Докторирао је на Саобраћајном факултету Универзитета у Београду темом ”Развој методе избора модела одржавања у функцији повећања расположивости флоте ваздухоплова”. Научна интересовања др Александра Кнежевића обухватају теорију ефективности и расположивости као и проучавања везана за примену рачунара и сензора у процесу селекције и обуке пилота. Један је од аутора битно побољшаног техничког решења на националном нивоу ”Концепт дигиталне обуке и селекције пилота”, аутор- истраживач на пројекту Иновационог фонда Републике Србије за Израду прототипа тренажера авиона Ласта као и руководилац пројекта ”Примена концепта дигиталне селекције и обуке пилота”