13E063FTM - Fizičko tehnička merenja
Specifikacija predmeta | ||||
---|---|---|---|---|
Naziv | Fizičko tehnička merenja | |||
Akronim | 13E063FTM | |||
Studijski program | Elektrotehnika i računarstvo | |||
Modul | ||||
Tip studija | osnovne akademske studije | |||
Nastavnik (predavač) | ||||
Nastavnik/saradnik (vežbe) | ||||
Nastavnik/saradnik (DON) | ||||
Broj ESPB | 6.0 | Status predmeta | obavezan | |
Uslovljnost drugim predmetima | nema | |||
Ciljevi izučavanja predmeta | Upoznavanje sa rada senzora neelektričnih veličina (sila, pomeraj, brzina, ubrzanje, nivo, pritisak, zapremina, temperatura,..). Opisuje se konstrukcija različitih tipova mernih pretvarača i fizičkih efekata na kojim su zasnovani. Objašnjava se upotreba pojedinih tipova senzora u zavisnosti od konkretnih zahteva. Izlažu su postupci kalibracije mernih instrumenata. | |||
Ishodi učenja (stečena znanja) | Nakon odslušanog kursa, studenti su u stanju da objasne principe rada različitih tipova mernih instrumenata, ukažu na njihova ograničenja, a samim tim izaberu senzor za konkretnu primenu. Takođe, osposebljeni su da izvrše proveru tačnosti i kalibraciju senzora, kao i da izaberu odgovarajući interfejs za povezivanje senzora sa računarom. | |||
Sadržaj predmeta | ||||
Sadržaj teorijske nastave | Uvod u metrologiju. Merna nesigurnost. Modeliranje mernih sistema. Statičke i dinamičke karakteristike mernih pretvarača. Pretvarači za merenje sile. Merne trake. Vage na pokretnim trakama. Metode merenja pomeranja, ugaone brzine, vibracija. Akcelerometri. Piezoelektrični efekt i pretvarači. Merenje pritiska i vakuuma. Protokometri. Merenja temperature. Otporni termometri. Termoparovi i njihove primene. | |||
Sadržaj praktične nastave | Laboratorijska vežbe – Savremene motode obrade mernih rezultata. Kapacitivni pretvarači za merenje nivoa tečnosti. Ultazvučni defektoskop. Merenje ugone brzine i enkoderi. Primena akcelerometra. Anemometar. Termoparovi. PTC i NTC termistori. Automatska regulacija temerature. Primena mernih traka. Upravljanje mernom opremom pomoću računara i automatizovanje merne procedure. | |||
Literatura | ||||
| ||||
Broj časova aktivne nastave nedeljno tokom semestra/trimestra/godine | ||||
Predavanja | Vežbe | DON | Studijski i istraživački rad | Ostali časovi |
3 | 0 | 2 | ||
Metode izvođenja nastave | 45 časova predavanja i 30 časova laboratorijske nastave | |||
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100) | ||||
Predispitne obaveze | Poena | Završni ispit | Poena | |
Aktivnosti u toku predavanja | 0 | Pismeni ispit | 24 | |
Praktična nastava | 24 | Usmeni ispit | 28 | |
Projekti | ||||
Kolokvijumi | 24 | |||
Seminari | 0 |