13М011САЕ - Софтверски алати у електроенергетици
Спецификација предмета | ||||
---|---|---|---|---|
Назив | Софтверски алати у електроенергетици | |||
Акроним | 13М011САЕ | |||
Студијски програм | Електротехника и рачунарство | |||
Модул | модул Енергетска ефикасност | |||
Тип студија | мастер академске студије | |||
Наставник (предавач) | ||||
Наставник/сарадник (вежбе) | ||||
Наставник/сарадник (ДОН) | ||||
Број ЕСПБ | 6.0 | Статус предмета | изборни | |
Условљност другим предметима | нема | |||
Циљеви изучавања предмета | Упознавање студената са наменом, врстом, могућностима и основама примене софтверских алата који се користе у електроенергетици. Оспособљавање студената да самостално користе актуелне програме за обраду и анализу података, као и за израду текстуалне и графичке документације. Оспособљавање студената за припрему и спровођење симулација динамичких система, електричних кола и коришћење програма за нумеричку симулацију. Упознавање студената са софтверима за подешавање параметара и праћење рада софистицираних уређаја који се користе у електроенергетици. Упознавање студената са софтверима за управљање и надзор система и процеса. | |||
Исходи учења (стечена знања) | Оспособљавање студената за коришћење софтверских алата за припрему техничке документације. Оспособљавање студената за разумевање и коришћење других софтверских алата (алата за истраживање, развој и аутоматизацију технолошких процеса), који имају примену у електроенергетици. | |||
Садржај предмета | ||||
Садржај теоријске наставе | Увод. Кориснички софтвер, лиценце, власнички и слободни софтвер. Основе програма за обраду текста, табеларне прорачуне и презентације – коришћење MS Оffice или OpenOffice пакета. Matlab – Data Acquisition Toolbox, Instrument Control Toolbox. Oсновно о Hardware-in-the-loop симулацији. Основне информације о алатима за генерисање микропроцесорског кода и за симулацију и емулацију дигиталних сигналних процесора (DSP). Пример програма за симулацију електричних кола (Spice), уношење шема, покретање симулације, приказ и анализа резултата. Основне информације о FEM алатима - примена у електроенергетици. Eplan. Намена, могућности. Израда графичке документације (отварање пројекта, уношење елемената, и њихово повезивање), креирање пратећих докумената пројекта (спецификације и листе). Основне информације о програмима за израду техничких цртежа - МS Visio и Autocad - са применом у електроенергетици. Основе програма за подешавање параметара и праћење рада софистицираних уређаја у електроенергетици. Основни начини повезивања, комуникациони протоколи. Програми за управљање и надзор процеса и система – SCADA-e. Могућности (аквизиција података, трендови, дијагностика), ограничења и начини имплементације. | |||
Садржај практичне наставе | Основне радње са програмима Word, Excel и PowerPoint. Приказ припреме једног лабораторијског извештаја, семестралног рада и презентације рада. Демонстрација Matlab Data Acquisition Toolbox- a и Instrument Control Toolbox-а. Примери примене aлатa за генерисање DSP кода, симулацију и емулацију DSP. Spice – Примери симулације електронских направа. Пример примене FEM алата за прорачун споропроменљивог магнетског и електричног поља у електроенергетским уређајима. Eplan – демонстрација могућности, унос информација о пројекту, преглед информација на страни – оквир, табела. Уношење елемената, прелаз са стране на страну, крос-референце елемената и веза. МS Visio и Autocad - Примери израде техничких цртежа. SCADA системи – демонстрација сложених постројења, удаљени приступ, приказ архивираних величина, трендови. | |||
Литература | ||||
| ||||
Број часова активне наставе недељно током семестра/триместра/године | ||||
Предавања | Вежбе | ДОН | Студијски и истраживачки рад | Остали часови |
2 | 2 | |||
Методе извођења наставе | Предавања, демонстрације, презентације, практичне вежбе. | |||
Оцена знања (максимални број поена 100) | ||||
Предиспитне обавезе | Поена | Завршни испит | Поена | |
Активности у току предавања | 0 | Писмени испит | 50 | |
Практична настава | 50 | Усмени испит | 0 | |
Пројекти | ||||
Колоквијуми | 0 | |||
Семинари | 0 |